b129

معرفی غذاها و رستوران‌های معروف آنتالیا

استان آنتالیا به خصوص در نواحی غربی، خاک حاصلخیزی دارد که باعث رواج کشت سبزی، میوه و غلات در سراسر این استان شده است. ترکیب این محصولات با غذاهای گوشتی، تنوع غذایی جذابی را در این منطقه به وجود آورده است و رستوران‌های مخصوص غذای ترکی طرفداران زیادی دارند.

کشت سبزی و میوه با وجود آب‌وهوای مدیترانه‌ای آنتالیا، در سراسر این منطقه بسیار رایج است. کشت گلخانه‌ای بسیار توسعه‌ یافته و در نواحی غربی آنتالیا آب و هوا و خاک شهر بسیار پربار است.

بیشتر مردم آنتالیا به کشاورزی مشغول هستند و اغلب غلات می‌کارند. مردم محلی در نزدیکی مناطق ساحلی سبزیجات کشت می‌کنند. در آنتالیا دامپروری هم صنعتی توسعه یافته است. به همین دلیل این شهر از نظر تولید مواد غذایی ارگانیک موقعیت خوبی دارد. ترکیب محصولات این منطقه که بیشتر مبتنی بر سبزیجات و غلات هستند، در کنار غذاهای گوشتی باعث تنوع غذایی در خانه‌ها و رستوران‌های این شهر زیبا شده است.

در رستوران‌های آنتالیا چه غذایی بخوریم؟

همان‌طور که گفتیم، با وجود تولید محصولات ارگانیک در استان آنتالیا، این منطقه از تنوع غذایی بسیار خوبی برخوردار است و رستوران‌ها در آنتالیا یکی از مهمترین مراکز جذب گردشگران محسوب می‌شوند. در ادامه، به معرفی چند غذای لذیذ مخصوص آنتالیا و بعضی از بهترین رستوران‌های آن می‌پردازیم.

دلمۀ لذیذ ترکی
لابای شکم‌پر Laba Dolması

لابای شکم‌پر یا دلمۀ لابا که یکی از طعم‌های خاص غذاهای ناحیه آنتالیا و آلانیا است، با معروف‌ترین دستورهای غذای منطقۀ ماردین و دیاربکر ترکیب شده است.

برای آماده کردن لابای شکم‌پر، قسمتی از پوست روی دندۀ بره را باز می‌کنند و به آن برنج، گوجه‌فرنگی، ادویه و گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنند و آن‌ را با نخ و سوزن می‌دوزند. سپس روی آن کره می‌مالند، ته آن پلو و روی آن گوشت می‌گذارند و با بادام تفت‌داده‌شده سرو می‌کنند. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با بهترین کیفیت در رستوران زنجفیلی در منطقۀ آلانیا میل کنید.

غذای آنتالیایی با طعمی معرکه
گوجه‌‌فرنگی سیوه  Domatesli Cive

گوجه‌فرنگی سیوه به دلیل کاربردی بودن، آماده شدن سریع و طعم بی‌نظیری که دارد، یکی از مواد غذایی مورد علاقۀ آشپزهای آنتالیاست. گوجه‌فرنگی سیوه اگرچه بیشتر شبیه پیش‌غذا به نظر می‌رسد اما در واقع یک غذای تابستانی عالی است. این غذا با پیاز و فلفل، سیر و بلغور، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون پخته و با ریحان تزیین می‌شود.

گوجه‌فرنگی سیوه را در هر رستوران آنتالیا می‌توانید با کیفیت خوب میل کنید.

طعم بی‌نظیر کباب کرت با کنگر فرنگی
Enginarlı Girit Kebabı

کباب کرت با کنگر فرنگی یکی از طعم‌های خاص غذاهای آنتالیاست. کباب آرتیشو کرت که ریشۀ یونانی دارد، در آنتالیا به‌عنوان یک غذای سفارشی به شکلی متفاوت سرو می‌شود و می‌توان کوفته را نیز به آن اضافه کرد. چاشنی‌هایی مانند پیاز این غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند.

مطالعه کنید  دلایل تفاوت اقتصاد ایران و ترکیه

شما می‌توانید کباب کرت با کنگر فرنگی را که در آنتالیا بسیار رایج است، در رستوران معروف ماورو (Mavro) تجربه کنید.

برنج سبزی معروف آنتالیا
گوکچه‌پلو Gökçesu Pilavı

این غذا که از هویج، شوید، نخود و جعفری درست می‌شود، در مقایسه با پلوی ساده بسیار مقوی است. طعم عالی این غذا با ریحان و نعناع کامل می‌شود و در آنتالیا بسیار طرفدار دارد.

شما می توانید در رستوران ممت گکچه‌سو (Gökçesu) کیفیت خوبی از این غذا را تجربه کنید.

پیش‌غذایی سبک با ادویه خاص آنتالیا
هبیش  Hibeş

هبیش یکی از معروف‌ترین طعم‌های منطقۀ آنتالیاست که به‌عنوان پیش‌غذا و سس، با نان سرو می‌شود. این غذا حاوی ماکارونی، تاهین، ادویه، آبلیمو و سیر است و از آنجا که غذای سبکی است، برای صبحانه هم می‌توان از آن استفاده کرد.

در رستوران آینالی (Aynalı) واقع در کاله‌ایچی (Kaleiçi)  می‌توانید این غذا را با کیفیت خوب و قیمت مناسب میل کنید.

دلمۀ معروف آنتالیا
فلفل فریجی شکم‌پر Frigya Biber Dolması

فلفل شکم‌پر سرخ‌شدۀ فیرجی، به‌ویژه در میان غذاهای میان‌وعده‌ای که می‌توان با چای مصرف کرد، طعم بسیار متفاوتی نسبت به فلفل‌های شکم‌پر رایج دارد. این غذا در اغلب رستوران‌های آنتالیا با کیفیت بسیار خوب سرو می‌شود.

مانتی محلی مخصوص: هالوشکا Yöreye Has Mantı:Haluşka

این غذا ترکیب خمیر هالوشکا (نوعی راویولی)، فلفل سیاه، پیاز و گوشت چرخ‌‌کرده است که از غذاهای خاص آنتالیا محسوب می‌شود. هالوشکا با پنیر و سس یا رب گوجه‌فرنگی یا ماست سرو می‌شود.

دلمۀ برگ گل، غذایی که طرفدراش می‌شوید
ayranı Olacağınız Bir Lezzet:Kabak Çiçeği Dolması

گل‌های کدوحلوایی شکم‌پر با افزودن طعمی متفاوت به غذاهای پرفلفل، حسی اسرارآمیز به آن می‌دهند. شما در رستوران لارا بالیک (Lara Balık) می‌توانید کیفیت خوبی از این غذا را میل کنید.

لوبیا به سبک آنتالیا
Antalya Usulü Börülce:Taze Ülübü

Ülübü نامی است که به لوبیا چشم‌بلبلی تازه در منطقۀ مدیترانه داده شده است. این غذا به‌خصوص برای کسانی که عاشق غذاهای گیاهی هستند، طعمی فوق‌العاده دارد و عجیب اینجاست که بوی لوبیا از آن به مشام شما نمی‌رسد.

این غذا با افزودن نخود سیاه، گوجه‌فرنگی، شکر، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، سیر، آب‌لیمو و نمک تهیه می‌شود و شما می‌توانید تقریباً در تمام رستوران‌‎های آنتالیا نوع باکیفیت آن را میل کنید.

اسنک محلی از تنقلات خوشمزه آنتالیا
چیغیردیک Çiğirdik

این اسنک یکی از پرمصرف‌ترین تنقلات آنتالیاست که با چای مصرف می‌شود. این غذا به حلوای کنجد هم معروف است. چیغیردیک از مخلوط کنجد و ملاس انگور تهیه می‌شود و در بسیاری از نقاط شهر، از سوغاتی‌فروشی‌ها گرفته تا دستفروشان، به فروش می‌رسد.

در رستوران سرای بورکچیسی (Alanya Saray Börekçisi)  شما می‌توانید چیغیردیک را با بهترین کیفیت میل کنید.

غذای ترکی زمستانی
آش شیری گندم Sütlü Buğday Çorbası

آش شیری یکی از غذاهای مورد علاقه در آنتالیاست که در ترکیه زیاد شناخته‌شده نیست. این غذا بیشتر در زمستان و از ترکیب گندم، شیر، نخود، تاهین، فلفل سیاه و نمک تهیه می‌شود.

مطالعه کنید  افزایش سهم انرژی‌ های تجدید پذیر در ترکیه

اگر می‌خواهید این غذای خوشمزه را بچشید به رستوران اسما خانم (Esma Hanım) بروید.

پیش‌غذای منحصر به فرد آنتالیا
تاراتورلو پیاز Taratorlu Piyaz

تاراتورلو پیاز، به‌عنوان پیش‌غذایی منحصربه‌فرد در وعده‌های غذایی درآنتالیا، سالادی است که هم محلی‌ها و هم خارجی‌ها از خوردن آن لذت می‌برند.

این غذای بی‌نظیر با افزودن تاهین و تخم‌مرغ به لوبیا و پیاز درست می‌شود.

طعم‌ ویژه‌ای تنها در آنتالیا
گلوویز  Göleviz

گولویز، یکی از مزه‌های محلی آنتالیاست که در خارج از این شهر، شما زیاد به آن برنمی‌خورید. این غذای پرزحمت با دستور تخصصی و زمان پخت طولانی در آنتالیا طرفداران زیادی دارد.

خوراک لذیذ مرغ قرمز منحصر به فرد آنتالیا
Kırmızı Tavuk Yemeği

این غذا که چاشنی‌ها و تزئین آن بسیار خاص است، با مرغ، ریحان، جعفری، کره، رب گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی تهیه می‌شود و یکی از طعم‌هایی است که حتما باید در آنتالیا امتحان کنید. این غذا را با کیفیت خوب می‌توانید به‌عنوان شام در رستوران پارلاک (Parlak Restaurant) در منطقۀ سریک میل کنید.

طعم لذیذ گوشت بره در آنتالیا
یوروک کباب Yörük Kebabı

یکی از غذاهای منحصربه‌فرد در فرهنگ عشایری آنتالیا، یوروک کباب است که با گوشت بره، نان فیلو و ماست چکیده طعمی بی‌نظیر دارد.

یوروک کباب سرشار از پروتئین و از جمله غذاهایی با دستور پخت دشوار است که همه جا با کیفیت خوب پیدا نمی‌شود. برای تجربۀ این غذا با کیفیت خوب، شما می‌توانید به رستوران سیرالی (Sıralı Kebap) در اسکی‌ لارا بروید.

سالادی منحصر‌به‌فرد در سفره‌های آنتالیا
سالاد توروس با سبزیجات فراوان Bol Yeşillikli Toros Salatas

این سالاد با طعمی منحصربه‌فرد و سبزی فراوان خود کاملاً متمایز از دیگر غذاهای آنتالیا است. سالاد توروس که حاوی آروگولا، نعناع، جعفری، پیاز بهاره و سماق است، اغلب به‌عنوان مکمل در سفره‌های آنتالیا استفاده می‌شود.

شما می‌توانید سالاد تاروس را در هر رستورانی در آنتالیا میل کنید.

سوپ عروسی معروف آلانیا
هولوکلو Hülüklü Çorba

هولوکلو یکی از طعم‌های معروف منطقه آلانیا است. این سوپ به‌عنوان یک غذای مخصوص بیشتر در عروسی‌ها سرو می‌شود و از آنجا که محتویات آن سرشار از پروتئین است، به عنوان غذای روزانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی شیرینی‌های خوشمزۀ آنتالیا

از آنجا که نوشیدن چای یا قهوه در کشور ترکیه از عادت‌های بسیار مرسوم مردم است، شیرینی به عنوان مکملی برای این نوع نوشیدنی طرفداران زیادی دارد. شیرینی‌های این منطقه و به‌خصوص باقلوا، کاملاً شناخته‌شده و طعم بسیار شیرین و معمولاً گرمی دارند.

ما در اینجا به معرفی چند نوع از شیرینی‌های منطقه آنتالیا می‌پردازیم. امیدواریم در سفر یا مهاجرت به این شهر، همیشه کامتان شیرین باشد.

کدایف عربی Arap Kadayıfı

کدایف عربی ریشه‌ای عربی دارد، اما در ترکیه دسری متعلق به منطقه آنتالیا است. در کادایف عربی گردو و شربت فراوانی وجود دارد وآن را با خامه سرو می‌کنند. این دسر که طعم فوق‌العاده ای دارد، در این منطقه طرفداران بسیاری دارد.

مطالعه کنید  شما به دنیای زیر آب آنتالیا دعوت شده اید

شما می‌توانید بهترین کیفیت کدایف را در باقلواهای اونلواغلو (Ünlüoğlu) که از شیرینی‌فروشی‌های معروف ترکیه است، تجربه کنید.

اسنک‌پک آلانیا Alanya Bohçası

اسنک‌پک آلانیا که از خمیر کرپ تهیه می‌شود، یکی از غذاهای خاص آنتالیاست که آن را معمولا با چای میل می‌کنند. این غذا در وعدۀ شام با گوشت بره سرو می‌شود.  شما می‌توانید اسنک‌پک را در مینی‌متفک (Mini Mutfak) با بهترین کیفیت میل کنید.

دسر موز فینیکه Finike Muz Tatlısı

منطقۀ فینیکه در آنتالیا در کشت موز بسیار معروف است. دسر موز فینیکه یکی از دسرهایی است که حتماً باید در آنتالیا امتحان کنید.

شما می‌توانید این دسر خوشمزه را در قهوۀ رابرت (Robert’s Coffee) پیدا کنید.

دسر شیلوفت Şilofta

شیلوفت از جمله دسرهای معروف آنتالیا است. شیلوفت که برای رفع هوس شیرینی عالی است، بسیار سریع آماده می‌شود. شما می‌توانید این دسر خوشمزه را که در آن از رشته فرنگی استفاده می‌شود، در هر رستورانی در آنتالیا سفارش دهید.

دسر مخصوص سفره افطار در ماه رمضان
باگاچا  Bağaça

این دسر که بیشتر در ماه رمضان سرو می‌شود، یکی از پرطرفدارترین دسرهای آنتالیا است. باگاچا حاوی صمغ کاج و تاهینی است و دسری سبک محسوب می‌شود. باگاچا ازجمله طعم‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما ً در آنتالیا امتحان کنید.

حلوای آردی مخصوص آنتالیا
سیلینکوپ Cillincop

حلوای آردی سیلینکوپ دسر بسیار سبکی با دستور مخصوص آنتالیا و بسیار معروف است. شما می‌توانید این دسر خوشمزه را در حلواچی علی (Helvacı Ali) میل کنید.

انجیر کاک İncir Kak

انجیر کاک نوعی دسر متعلق به منطقۀ آنتالیاست که طرفداران بسیاری دارد. در این دسر از شکر یا ملاس استفاده می‌شود و به دلیل کاربردی بودن و طعم منحصربه‌فرد آن بسیار مورد توجه است. انجیر کاک که در قدیم با کنجد بوداده درست می‌شد، امروزه بدون کنجد هم درست می‌شود.

شما می‌توانید انجیر کاک را به خوشمزه ترین شکل در رستوران زدویوم (Özdoyum) میل کنید.

مرباهای محلی آنتالیا Yöresel Reçeller

یکی دیگر از طعم‌های منحصربه‌فرد در غذاهای آنتالیا، مرباهای آن است. آنتالیا منطقه‌ای سرشار از مرکبات است که مرباهای خوشمزۀ خانگی و صنعتی آن شهرت زیادی دارد. مرباهای متنوع مانند مربای پوست مرکبات، پوست ترنج، بادمجان، گردو و… که حتماً باید در صبحانه آن‌ها را امتحان کنید.

مرباهای منطقۀ آنتالیا را می‌توانید از مرباچی آنتالیا (Antalya Reçelcisi) تهیه کنید.

 

برای اطلاع از املاک فروشی در آنتالیا با ما تماس بگیرید و یا به پروفایل اینستاگرام ما مراجعه نمایید

جهت مشاوره تماس بگیرید

69 87 360 531 90+

70 307 203 552 90+

به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله

برچسب‌ها: , , , , ,