انواع شرکت در ترکیه

از آنجا که معمولا 90 درصد شرکت هایی که ایرانیان در ترکیه تاسیس می نمایند شرکت هایی با مسئولیت محدود می باشند لذا در اینجا بدون شرح جزییات ، فقط اشاره ای اجمالی به ویژگی های انواع شرکت در ترکیه می نماییم.

انواع شرکت در ترکیه:

شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حداقل با دو و حداکثر با 50 شریک قابل ثبت است ( البته طبق قانون جدید شرکت با مسئولیت محدود حتی با یک سهامدار نیز قابل ثبت است ) . حد اقل سرمایه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود 10000 لیره ترک میباشد و هر نوع تغییر و انتقال سهم الشرکه شرکا باید در دفتر خانه رسمی انجام شود. البته لازم به ذکرست که چنانچه متقاضی قصد اخذ اقامت هم داشته باشد سرمایه شرکت میبایست 100000 لیره ترک باشد و بر اساس قانون معادل 25% سرمایه شرکت در حساب شرکت موجود باشد که پس از پایان مراحل ثبت و دریافت روزنامه رسمی قابل برداشت است.

شرکت سهامی (خاص- عام):

تاسیس این نوع شرکت نیازمند حداقل 5 شخص حقیقی و یا حقوقی است. شرکا در قبال دیون و قروض شرکت به اندازه سهم اشان مسئولند. در شرکت ها ی سهامی سرمایه باید به قسمت های مساوی تقسیم شده باشد و هر یک از اجزاء تقسیم را سهم گویند. شرکاء لازم نیست که هر یک فقط یک سهم داشته باشند بلکه هر شریک می تواند به هر مقدار که بخواهد سهم بخرد. بر اساس قانون تجارت ترکیه جلسات مجمع عمومی باید با حضور نمایندگانی از وزارت بازرگانی ترکیه برگزار شود. شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم میشود:

• شرکت سهامی خاص: شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن زیر 250 نفر میباشند.
• شرکت سهامی عام: شرکت های هستند که تعداد سهامداران آن بیش از 250 نفر میباشند.

شرکت تضامنی در ترکیه :

شرکتی است که تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند شخص حقیقی با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد ٬هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض می باشند.

شرکت مختلط در ترکیه :

در این نوع شرکت یک یا چند نفر شریک، ضامن تمام دیون و دارای سهم الشرکه می باشند ودیگر شرکا در مقابل دیون شرکت فقط به نسبت سرمایه خود در شرکت مسئولیت دارند. اشخاص حقوقی نمی توانند جزو شرکاء ضامن باشند. مقبولترین و بیشترین انواع شرکت که در ترکیه ترجیح داده میشود به ترتیب شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص میباشد.

موسسات مالی (صرافی):

تاسیس این گونه موسسات مالی در قالب یک شرکت سهامی ممکن میباشد. لیکن تاسیس این نوع موسسات مستلزم اخذ مجوز از سازمانهای مربوطه است که در صورت مراجعه دوستان متقاضی همکاری لازم به عمل خواهد آمد.