قوانین جدید ترکیه

اقامت ترکیه با قانون جدید 2023

 

سالها پیش یکی از راحت ترین راههای مهاجرت و خارج شدن از ایران، اجاره کردن یک خانه در ترکیه و گرفتن اقامت توریستی این کشور بود. تا این که قبل از کرونا، ترکیه این قانون را تغییر داد و در حال حاضر اقامت ترکیه با قانون جدید دیگر به این راحتیا نیست.

این مقاله در ژانویه 2024 با قانون جدید به روز رسانی شده است.

ترکیه
کشور ترکیه

 

در این مقاله قصد داریم بدون مقدمه چینی به اصل مطلب برویم و ببینیم با قانون جدید اقامت ترکیه، ایرانی ها چگونه میتوانند به این کشور مهاجرت کنند. در پایان مقاله چند نکته جهت بهتر پیش بردن روند درخواست اقامت به شما پیشنهاد میدهیم.

اگر مایل باشید راجع به ترکیه بدانید می توانید مقالاتی دیگر مثل مصاحبه کامل با کشور ترکیه را بخوانید.

اما اگر به اندازه کافی با ترکیه آشنایی دارید و  قصد گرفتن اقامت ترکیه را دارید پس بریم سراغ اصل مطلب:

ترکیه با قانون جدید
اقامت ترکیه با قانون جدید

شما نمیتوانید اقامت ترکیه را بگیرید اگر:

  • خانه اجاره کنید.
  • پدر و مادر شما خانه خریده باشند و شما بالای 25 سال سن داشته باشید.
  • به صورت شریکی با کسی خانه خریده باشید و در سند اسم شما به تنهایی نباشد.
  • خانه ای به قیمت کمتر از 200 هزار دلار خریده باشید.

میتوانید اقامت ترکیه را داشته باشید اگر:

  • خودتون یا همسرتون دانشجوی این کشور باشید.
  • حساب بالای 500 هزار دلار در بانک داشته باشید یا به همین مبلغ سرمایه گذاری انجام دهید.
  • خانه ای به ارزش 200 هزار دلار خریداری کنید و اقامت بگیرید یا خانه ای به ارزش 400 هزار دلار بخرید و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
  • شرکتی ثبت کنید و به درآمد برسید.
  • با یک ترک ازدواج کرده باشید.
  • جایی استخدام شوید و اجازه ی کار داشته باشید.
استانبول

حال به جزئیات هر یک از انواع اقامت ترکیه با قانون جدید میپردازیم:

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه یا اقامت توریستی ترکیه:

همونطور که در ابتدای مقاله گفتیم  اقامت توریستی ترکیه در گذشته به راحت ترین روش انجام میشد اما سه سالی میشه که شرایط تغییر کرده است. قبل از کرونا قانونی تصویب شد و به طور کلی گفت دیگر امکان اقامت توریستی ترکیه با اجاره ملک وجود ندارد. اما با انتشار ویروس کرونا و بسته شدن مرزها این قانون به تعلیق در اومد و الان دوباره نزدیک به 6 ماه میشه که درخواست تعداد زیادی از شهروندان با اجاره خانه رد میشه.

شاید بشه گفت این موضوع صد در صد نیست و پیش میاد از 100 نفر به یک نفر هم اقامت دهند و این استنثا زمانی رخ می دهد که فرد دلیل قانع کننده ای برای مامور داشته باشد، دلایلی مثل دانش آموز بودن فرزند، بیماری همراه با ارائه مدارک پزشکی و یا هر موضوع دیگری که کاملا قانع کننده بوده باشد. اما این که آیا شما با علم به این که اقامتتون رد میشه حاضرین پول خاک و پول بیمه رو پرداخت کنید تصمیم با شماست.

شاید اگر اولین باری باشه که این نوع اقامت را میگیرید برای بار اول به شما اقامت بدهند، مثلا به مدت 6 ماه، اما تمدید اقامت توریستی با اجاره خانه این روزها تقریبا محال است.

طبق آخرین گزارشی که در ابتدای ژانویه منتشر شد، در سال گذشته به طور حدودی 148 هزار نفر از استانبول، 44 هزار نفر از آنتالیا، 14 هزار نفر از آنکارا درخواست اقامتشون رد شده و از ترکیه اخراج شدند. این موضوع به ایرونی ها ارتباطی نداره و برای شهروندان همه ی کشورها نیز صدق میکنه.

لازم میدونیم در اینجا این موضوع رو یادآوری کنیم که شرایط فعلی اقامت ها به این صورت می باشد و ممکن است ماههای آینده تغییر کند و به دولت ترکیه بستگی دارد.

در پایان مقاله نکاتی را بررسی کرده ایم که خوب است قبل از درخواست این نوع اقامت آن را مطالعه نمایید.

مطالعه کنید  بیش از 300 هزار نفر از 198 کشور جهان در ترکیه تحصیل می کنند

 

از شهرهای جنوبی ترکیه
آنتالیا از شهرهای جنوبی ترکیه

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک:

وقتی اقامت توریستی ترکیه با مشکل مواجه شد خیلی از افراد راحت ترین راه را انتخاب کردن و آن خرید ملک در ترکیه می باشد. تا چند روز گذشته قانون به این صورت بود:

در شهرهای بزرگی مثل آنتالیا، استانبول، آنکارا، ازمیر و غیره شما باید حداقل 75 هزار دلار برای خرید خانه سرمایه گذاری میکردید. در شهرهای کوچک تر شما میتوانستید با خرید خانه ی 50 هزار دلاری اقامت ترکیه را دریافت کنید.

اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده است و باید حتما ملکی که خریداری میکنید حداقل 200 هزار دلار قیمت داشته باشد، اگر قبل از تاریخ شانزدهم اکتبر ملک خریده باشید این تغییرات شامل شما نخواهد بود.

  • با خرید ملک در ترکیه اقامت شما هر دو سال تمدید میشه.
  • در صورت خرید خانه در ترکیه به شما و همسران و فرزندان زیر 25 سال اقامت میدهند.
  • بعد از گذشت 5 سال و ثبت آدرس نفوس، شما میتوانید برای اقامت دائم و شهروندی اقدام کنید.

 

ترکیه
نقشه ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه:

ترکیه بیش از 200 دانشگاه داره که برای تحصیل میتونین انتخاب کنید. دانشگاه های ترکیه از امتیاز بالای جهانی برخوردار نیستند اما قطعا قبولی در آن هم به همون نسبت راحت تر می باشد. البته که با توجه به دانشگاه باید آزمون مورد نظر را بدهید، معدل مناسبی داشته باشید و اگر قصد دارید هزینه ی کمتری پرداخت کنید یا بورسیه شوید کار سختتری پیش رو خواهید داشت.

اما اگر از نظر مالی شهریه ی دانشگاه اهمیتی نداره میتونین دانشگاههایی رو انتخاب کنید که آزمون ورودی نداره و میتونین به راحتی ثبت نام کنید و اقامت ترکیه را دریافت کنید.

  • شهریه ی این دانشگاهها میتونه هم به دلار باشه هم به لیر.
  • زبان تدریس در دانشگاههای ترکیه متفاوت است، انگلیسی یا ترکی.
  • با دانشجو شدن در ترکیه علاوه بر دریافت اقامت این کشور از مزایای کارت دانشجویی و تخفیفها بهره مند می شوید.
  • بهترین دانشگاه ترکیه در آنکارا، پایتخت این کشور قرار دارد، به ترتیب پنج دانشگاه برتر ترکیه عبارت هستند از:

Hacettepe Üniversitesi

در آنکارا

Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ)

در آنکارا

Koç Üniversitesi

در استانبول

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)

در استانبول

İstanbul Üniversitesi

در استانبول

  • بعضی از دانشگاههای ترکیه خوابگاه دارند که شرایط آن باهم متفاوت است، مثلا ممکن است با ثبت نام دانشگاه شما بتونید از خوابگاه هم استفاده کنید یا باید شهریه ای جدا برای آن بپردازید. اما به طور کلی داشتن خوابگاه نسبت به اجاره ی خانه خیلی به صرفه تر است. موضوع مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که پیدا کردن خوابگاه مخصوصا در شهرهای بزرگ برای خارجی ها بسیار سخت است. اولویت در ابتدا با ترک ها و بین ترکها هم با کسانی می باشد که از تمکن مالی خوبی بهره مند نیستند.
  • اقامت ترکیه با قانون جدید تغییری در اقامت تحصیلی ایجاد نکرده است و شرایط آن مشابه سالهای گذشته می باشد.
  • اگر به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط هستید بهترین راهنمایی ها برای دانشگاه و اطلاع از جزییات میتوانید از سایت خود دانشگاهها دریافت کنید که با نوشتن اسم دانشگاه و کلمه ی سایت میتوانید به راحتی از گوگل سایت دانشگاه را پیدا کنید.

از طریق این سایت میتوانید با بهترین دانشگاههای ترکیه آشنا شوید: بهترین دانشگاههای ترکیه

های ترکیه
دانشگاه های ترکیه

اگر در آنتالیا زندگی میکنید و قصد درس خوندن بدون آزمون دارین میتونین در دانشگاه خصوصی بیلیم ثبت نام کنید، شهریه ی کارشناسی آن از حدودا 4 هزار دلار سالانه و شهریه ی ارشد حدودا از 2700 دلار سالانه شروع میشه که با توجه به رشته ی تحصیلی این قیمت ها متفاوت است. موضوعی که در مورد این دانشگاه جالبه اینه که میتونین با پرداخت یک شهریه در دو رشته تحصیل نمایید.

مطالعه کنید  کنترل ترافیک با هلیکوپتر و پهپاد در آنتالیا

 

اقامت از طریق اجازه کار:

شما میاین ترکیه و میرین جایی سرکار، بهتون سر ماه حقوق میده، آیا این به معنی اینه که شما میتونین از این طریق اقامت ترکیه را دریافت کنید؟ خیر

کارفرما باید حتما شما رو بیمه کنه و برای شما اجازه کار بگیره. اجازه کار در ترکیه به این معنی نیست که شما به اداره ای بروید و یک نامه ی اجازه کار دریافت کنید و بعد با داشتن اون دنبال کار بگردین، خیلی ها به اشتباه همچین فکری میکنند.

اجازه کار در ترکیه یعنی کارفرمایی که برای آن کار میکنید برای شما مجوز کار کردن را بگیره و شما را بیمه کنه.

استانبول
شهر استانبول

 

آیا پیدا کردن کار و دریافت اجازه کار در ترکیه راحت است؟

به هیچ عنوان!

  • شما اگر به زبان ترکی تسلط داشته باشید، کمی با زبان انگلیسی یا روسی آشنایی داشته باشید، رزومه ی خوبی داشته باشید میتوانید در ترکیه به دنبال کار باشید. اما شرایط استخدام پرسنل غیرترک برای کارفرما ها بسیار سخت است.
  • بیمه ای که باید برای شما پرداخت کند بیشتر از یک ترک می باشد، باید حداقل 5 پرسنل ترک داشته باشد تا شما را استخدام کند و باید ثابت کنه شهروند ترکی با پتانسیل و رزومه ی شما وجود ندارد که مجبور است یک خارجی را استخدام کند.
  • اگر در دانشگاههای ترکیه تحصیل کرده باشید کار برای شما به نسبت دیگران راحت تر است و میتوانید گزینه های بهتری را پیش رو داشته باشید.
  • در شهرهایی مثل استانبول، ازمیر و آنکارا موقعیت های شغلی بیشتری میتوانید پیدا کنید.
  • خیلی از افراد با رزومه ای قوی در حالی که در ایران هستند برای شرکت های ترک درخواست میفرستن و موفق به پیدا کردن کار می شوند پس میتونین به کار کردن در ترکیه فکر کنید و برای آن تلاش کنید.
  • بعد از 5 سال داشتن اجازه کار، شما میتوانید برای اقامت دائم این کشور درخواست نمایید.
  • با داشتن اجازه کار، شما و همسرتان و فرزندان زیر 18 سال مجاز به اقامت در ترکیه هستید و خانواده ی شما هم میتوانند از بیمه ی درمانی استفاده نمایند.
  • با اجازه کار ترکیه شما راحت تر میتوانید برای دریافت ویزای شینگن اقدام کنید.
  • با کار کردن به صورت قانونی در ترکیه و داشتن فیش حقوقی میتوانید از کردیت کارت بهره مند شوید و خرید قسطی داشته باشید.
  • بعد از گذشت 6 ماه و داشتن اجازه کار میتوانید درخواست کردیت کارت دهید.
از استانبول
نمایی از استانبول

ثبت شرکت در ترکیه و دریافت اقامت:

شاید یکی از راحت ترین کارها در ابتدا برای دریافت اقامت ثبت شرکت باشه، چون هزینه ی اون بسیار کم و زمان انتظار آن هم کمتر از یک هفته می باشد. اما نکاتی داره که باید به آن توجه کنیم:

  • منحل کردن شرکت در ترکیه کاری زمان بر و پر هزینه می باشد
  • ثبت شرکت به این معنی نیست که شما میتوانید در آنجا کار کنید و باز هم شما اجازه کار ندارید مگر این که پنج ترک را استخدام کرده باشید.
  • حتی اگر شرکت هیچ فعالیتی نکند شما ملزم به پرداخت حقوق به حسابدار هستید و معرفی حسابدار الزامات ثبت شرکت می باشد. حقوق حسابدار به اندازه ی حقوق اداره کار نیست و از آن کمتر است.
  • برای این که در ترکیه شرکتی ثبت کنید نیاز به اقامت ندارید.
  • شما با ثبت شرکت میتوانید برای خود بیمه رد کنید اما این با اجازه کار متفاوت است و صرفا یک بیمه است برای بازنشستگی به نام: باکور یا خویش فرما
  • شما میتوانید از آدرس خانه ی خود برای شرکت استفاده کنید و نیاز به داشتن یک دفتر جدا برای ثبت شرکت نیست، یا یک میز از یک اتاق شرکتهای دیگر برای ثبت شرکت در ترکیه کافی است.
  • حتی برای باز کردن یک سوپر مارکت در ترکیه نیاز به ثبت شرکت می باشد.
مطالعه کنید  هزینه خرید خانه در آنتالیا چقدره؟ بررسی 6 عامل تاثیرگذار در سال 2024

پس چرا شرکت ثبت میکنند؟

ثبت شرکت در ترکیه نه به معنای داشتن اقامت است و نه به معنای داشتن اجازه کار، فقط همانطور که گفته شد اگر 5 کارمند ترک را استخدام کنید میتوانید برای خودتون هم اجازه کار بگیرید.

در مقاله ای به طور کامل انواع شرکت ها در ترکیه را توضیح خواهیم داد، اما موضوعی که خوبه بدونین این است که اقامت ترکیه با قانون جدید تغییری در وضعیت ثبت شرکتها ایجاد نکرده است.

 

شرکت در ترکیه
ثبت شرکت در ترکیه

اقامت ترکیه با سرمایه گذاری:

شما اگر در بانک 500 هزار دلار پول داشته باشید و حداقل 3 سال این پول در حساب شما باشه، میتوانید برای دریافت پاسپورت این کشور اقدام کنید. این مبلغ سالهاست تغییری نکرده است. قبلا دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک 250 هزار دلار بود که به 400 هزار دلار رسیده است اما این مبلغ سرمایه گذاری مدتهاست ثابت می باشد.

اگر مایل هستید از روش های دیگر سرمایه گذاری مطلع شوید در این مقاله کامل به آن پرداخته ایم: سرمایه گذاری در ترکیه

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اگر با یک شهروند ترک ازدواج کنید بعد از سه سال میتوانید پاسپورت این کشور را دریافت کنید به شرطی که ثایت کنید ازدواج شما واقعی می باشد. تا قبل از آن هر سال اقامت شما تمدید می شود.

موضوعی که باید در نظر بگیرید این است که شما سند ازدواج بین المللی دریافت میکنید و در زمان طلاق نیز از قانون ترکیه باید تبعیت کنید.

مهاجرت

در پایان:

ترکیه یکی از کشورهایی است که شما به راحتی میتوانید اقامت آن را دریافت کنید و راحت ترین راه برای سرمایه داران خرید خانه می باشد. علاوه بر دریافت اقامت یک سرمایه گذاری بسیار پر سود می باشد.

 اما ضروری میدانیم در اینجا چند نکته را یادآوری کنیم:

  • اگر قصد دارید اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنید لطفا به افرادی که از شما تقاضای پول میکنند و در ازای آن قول تمدید اقامت میدهند اعتماد نکنید. همچین چیزی ممکن نیست و شما فقط پول خود را هدر میدهید.
  • اگر سند خانه ی شما به نام دو نفر می باشد، قبل از پرداخت هزینه های بیمه و پول خاک با قانون اقامت جدید ترکیه از طریق کارشناسان آشنا شوید و مشورت بگیرید و هرکاری لازم است قبل از روز راندوو انجام دهید.
  • اگر 8 سال در ترکیه باشید و هیچ خروجی نداشته باشید میتوانید درخواست اقامت دائم دهید که با شهروندی متفاوت است. اگر با درخواست اقامت دائم شما موافقت شود میتوانید بعد 3 سال برای شهروندی اقدام نمایید.
  • فرزندان بالای 25 سال شما باید برای اقامت خود به عنوان شخصی جدا اقدام کنند پس زمان دریافت اقامت آنها را جز خانواده محسوب نکنید.
  • اگر به هر دلیلی اقامت شما رد شد در صورتی که تا روز تعیین شده از مرز ترکیه خارج نشوید مجبور به پرداخت جریمه می شوید.

در پایان به طور خلاصه تغییرات اقامت ترکیه با قانون جدید را بیان میکنیم:

  • از تاریخ 16 ماه اکتبر 2023 به بعد برای دریافت اقامت باید ارزش ملک شما حداقل 200 هزار دلار باشد.
  • تفاوت بین شهرهای بزرگ و کوچک از بین رفته و برای همه ی شهرها مبلغ سرمایه گذاری از طریق خرید ملک 200 هزار دلار می باشد.
  • فرزندان زیر 25 سال شما از طریق شما میتوانند اقامت دریافت کنند.

 

اگر قصد دارید برای اقامت ترکیه اقدام کنید همین حالا با کارشناسان دنیز آنتالیا گروپ از طریق واتس اپ ارتباط بگیرید، در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.

69 87 360 531 90+

 

 

 

به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[کل: 19 میانگین: 4.6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات مقاله

دسته‌بندی‌:
برچسب‌ها: ,